Півсотні унікальних натюрмортів представили у Хмельницькому художньому музеї

Обласні новини


У п’ятницю, 21 лютого, у Хмельницькому обласному художньому музеї відбувся вернісаж масштабної виставки “ПРЕДМЕТНО ПРО ЧАС І КОЛІР. 125 років у натюрмортах колекції ХОХМ”. Вперше від повномасштабного вторгнення у великій виставковій залі ХОХМ експонується 55 натюрмортів з музейної збірки. Нагадуємо, що від 24 лютого 2022 року колекція музею перебувала у безпечному місці, тож подія дійсно є особливою, як для науковців музею, так і для шанувальників мистецтва.

Протягом 40 років формування колекції у Хмельницькому художньому музеї накопичилась вагома збірка творів, що зображають неодухотворений світ. Сорок шість митців, які творили натюрморти протягом 125 років, представляють свій погляд на цей жанр. Від початку ХХ століття до сьогодні, квіткові і в стилі «vanitas» (*натюрморти, на яких митці зображали черепи, як символ марноти задоволень і плинності життя), пастельні та з вираженою колірною соковитістю, фігуративні і абстрактні – всі вони в одній залі, щоб дати повне уявлення глядачеві про багатогранність «мертвої природи», чим у буквальному перекладі з французької  є слово «nature mort».

Впорядкуванням експозиції та розробкою концепції займалася мистецтвознавиця, заступниця директора ХОХМ Олена Михайловська. За її словами концепція виставки полягає не тільки у презентації часових акцентів обраного жанру, експозиція побудована через колірне рішення – від пастельних відтінків до сміливих насичених кольорів:

Найстаріше з представлених полотно в експозиції датоване 1900 роком і належить пензлю Георгія Верейського, уродженця Проскурова. Найновіший твір – «Реквієм» Наталії Коробової, створений мисткинею із Запоріжжя під час нещодавно організованої ХОХМ всеукраїнської артрезиденції «Ціна свободи». 125 років традицій та інновацій, стагнацій і трансформацій в історії та сучасності мистецтва українського натюрморту вперше експонуються у музейному просторі настільки комплексно та репрезентативно. Натюрморт давно вийшов за визначені жанрові межі і навіть встиг піддати сумніву «неодухотвореність» предметів. Адже натюрморт дозволяє піддатись зворотному плину часу і майже фізично відчути текстури й аромати давно минулого. Глибоко зануритись у природні та зрежисовані взаємостосунки предметів і простору. Зачудовано побачити колір, на якому ніколи досі не акцентувалось око.

картина авторства Верейського
Робота Георгія Верейського
«Реквієм» Наталії Коробової

Зазначимо, що  у період панування у мистецтві ідеології соціалістичного реалізму, саме натюрморт був цариною, у яку «тікали» митці від критичного партійного ока. Але це не завжди спрацьовувало. Так, у цій виставці поруч з іншими презентовано натюрморт  художника Анатолія Пономаренка «Айва», 1983 року. Цей твір митця було визнано буржуазно-націоналістичним за співвідношення кольорів – жовтого і блакитного.

Полотно Євгена Гордійця

Ще одним сміливим кроком іншого художника, представленим в експозиції виставки, є полотно Євгена Гордійця, на кому він зобразив у неймовірному осінньому світлі один з найцінніших подарунків друзів – вишиванку. У 1982-му – році творення роботи, зображати такий явний національний символ дійсно було ризиковано. Навіть сьогодні митець, який вже багато років мешкає закордоном, підтримує Батьківщину у її прагненні до збереження культури та власної ідентичності.

Полотна культових українських живописців, таких як: Ірина Беклемішева, Георгій Верейський, Микола Глущенко, Карло Звіринський, Іван Їжакевич, Володимир Костецький, Лев Крамаренко, Михайло Ліщинер, Владислав Мамсиков, Петро Маркович, Валентин Реунов, Хоскель Сандлер, Роман Сельський, Зеновій Флінта, Валентина Цвєткова, Олексій Шовкуненко, Тетяна Яблонська – презентують довершену майстерність доторку пензля до полотна і водночас високий інтелект художнього задуму.

Робота Сергія Захарова

Представлені на виставці твори українських постмодерністів – Андрія Антонюка, Олександра Антонюка, Євгена Гордійця, Олександра Дубовика, Романа Жука, Сергія Захарова, Сергія Панича, Віктора Покиданця, Галини Рідної, Бориса Фірцака заворожують глибиною сенсів та авторськими метафорами. Так, твір донеччанина Сергія Захарова, художника який з перших днів ворожої окупації рідного міста без страху і сумніву мовою мистецтва фіксував варварські дії загарбників, демонструє глядачеві всю стереотипність сприйняття українського Сходу в недалекому минулому – край териконів, заводів і гранчаків… Ця гра митця Захарова без примусу підводить до самоаналізу думок й мотивує пізнавати історію держави, її різноманіття, запрошує шукати себе у ній.

Картина Миколи Федюка

Неодмінно зворушить відвідувача виставки історія художника Миколи Федюка разом з його майже прозорим і направду «живим» натюрмортом. Митець здобув освіту в Європі, завдяки меценатській підтримці Митрополита Андрея Шептицького навчався у Мюнхенській академії мистецтв у П. Гальма та Краківській академії мистецтв у Ст. Дембіцького, Ю. Мегоффера. Талановитий викладач не тільки пережив відчуження оточення, але й втрату більшості творів у пожежі 1969 року. Тож сьогодні мало які музеї і галереї можуть похвалитися творами у своїх збірках «Сезану з Вінників».

Шанувальники класичного живопису зможуть отримати насолоду спогляданням одразу трьома творами нашого земляка Георгія Верейського, до того ж порівняти готову роботу в кольорі з ескізом до неї.

Натюрморт славутчанина Ізраїля Лізака

Вперше за чотири десятки роботи музею в експозиції представлений натюрморт славутчанина Ізраїля Лізака. За словами Олени Михайловської, представлений натюрморт належить до періоду навчання – академічна постановка із так званими «гіпсами», копіями античних творів. В цьому випадку – копія фрагмента капітелі колони.

Робота Галини Рідної

 Хіба ж може бути більше краси? Так! Для поціновувачів пастозного, об’ємного мазка в експозиції палають кольором і тактильною фактурою твори Галини Рідної – їх точно не обійде око споглядача. І таких артнесподіванок та відкриттів в експозиції з першого погляду не злічити.

Про предмети і об’єкти, їх наповненість неочікуваними сенсами, концентровану красу нашого звичного життя, нову функціональність буденного і безперечну насолоду миттю – ось про що оповідає виставка «ПРЕДМЕТНО ПРО ЧАС І КОЛІР». А ознайомитись з цим емоційно-колірним безмежжям можна у ХОХМ до середини червня.  Тож не пропустіть цю захоплюючу подорож, в якій кожен знайде світ об’єкт пристрасті!

The post Півсотні унікальних натюрмортів представили у Хмельницькому художньому музеї first appeared on Поділля News.



Source link

Оцініть статтю