Геоінженерія може охолодити Землю за допомогою літаків

Uncategorized

Дослідники з Університетського коледжу Лондона виявили, що суперечлива геоінженерна технологія інжекції стратосферного аерозолю може бути реалізована на значно нижчих висотах, використовуючи існуючі комерційні літаки.

Вчені стверджують, що суперечлива геоінженерна технологія під назвою інжекція стратосферного аерозолю може бути використана для охолодження планети шляхом затемнення сонця

Інжекція стратосферного аерозолю – це метод, який передбачає заповнення атмосфери крихітними відбиваючими частинками для зменшення кількості сонячного світла, що потрапляє на поверхню Землі. Цей підхід фактично діє як сонцезахисний крем для планети, охолоджуючи її та протидіючи глобальному потеплінню. Раніше вважалося, що ця технологія потребує впорскування частинок на висоті понад 20 кілометрів.

Нові комп’ютерні моделі показують, що додавання частинок на висоті лише 13 кілометрів над полюсами може помітно охолодити планету. Така висота вже досяжна для деяких комерційних літаків, зокрема Boeing 777F, що робить технологію більш доступною, ніж вважалося раніше.

Наукові засади та результати дослідження

Моделювання, проведене дослідниками, показало, що впорскування 12 мільйонів тонн діоксиду сірки на рік на висоті 13 кілометрів протягом весни і літа може охолодити глобальний клімат на 0,6°C. “Приблизно стільки ж діоксиду сірки було викинуто під час виверження вулкану Пінатубо в 1991 році, яке також спричинило помітне зниження глобальної температури”, зазначають дослідники.

Діоксид сірки при змішуванні з іншими молекулами в повітрі утворює аерозоль – суспензію дрібних крапель з високою відбивною здатністю. Ці блискучі краплі відбивають сонячне випромінювання назад у космос, перш ніж воно встигає нагріти планету, компенсуючи частину потепління, спричиненого парниковими газами.

Дослідження виявило, що низьковисотні інжекції мають помітний охолоджуючий ефект лише тоді, коли вони відбуваються на широтах 60 градусів на північ і південь від екватора. Аерозольні частинки, впорскнуті на нижчих висотах, існують лише кілька місяців, а не кілька років, перш ніж впасти на Землю, що робить цей метод менш ефективним, але більш досяжним.

Співавтор дослідження Вейк Сміт з Єльського університету підкреслює практичність підходу: “Хоча вже існуючі літаки все одно потребують значної модифікації, щоб бути пристосованими для розгортання танкерів, цей шлях був би набагато швидшим, ніж розробка нового високолітаючого літака”.

Існує низка геоінженерних теорій, які пропонуються, в тому числі “більш блискучі посіви і будівлі для відбиття більшої кількості сонячного світла”, мікробульбашки в океані і видалення перистих хмар.

Ризики та застереження

Незважаючи на потенційні переваги, дослідники застерігають, що стратосферна інжекція не є “срібною кулею” у боротьбі зі зміною клімату. Алістер Даффі, провідний дослідник та аспірант в Університетському коледжі Лондона, акцентує на необхідності подальших досліджень: “Ще занадто рано говорити про те, чи є інжекція стратосферного аерозолю гарною ідеєю, ми просто ще не знаємо достатньо, щоб політики могли прийняти обґрунтоване рішення”.

Технологія несе низку потенційних ризиків. “Існує багато ризиків, починаючи від прямих фізичних побічних ефектів, таких як кислотні дощі, і закінчуючи непрямими проблемами, пов’язаними з управлінням, конфліктами і геополітичною напруженістю”, – попереджає пан Даффі. Ін’єкції на низьких висотах можуть спричинити більше проблем, оскільки потребують більшої кількості сірки для досягнення того ж глобального охолодження.

Доктор Метью Генрі з Університету Ексетера наголошує: “Впорскування аерозолю в стратосферу, безумовно, не замінить скорочення викидів парникових газів, оскільки будь-які потенційні негативні побічні ефекти зростають зі збільшенням обсягу охолодження”. Довгострокова стабільність клімату можлива лише за умови досягнення нульового рівня викидів.

Одна з основних критик геоінженерії полягає в тому, що вона може відволікати увагу від реальних, складних змін, необхідних для боротьби зі зміною клімату. “Один з основних ризиків полягає в тому, що навіть серйозне обговорення цих ідей може відволікти від життєво важливих зусиль, спрямованих на досягнення чистого нуля викидів”, – підкреслює Даффі.

Дослідження надає важливі докази того, що така технологія може допомогти зменшити вплив зміни клімату, але лише в поєднанні зі швидким і глибоким скороченням викидів парникових газів. Без суттєвого скорочення викидів ефект від геоінженерії буде тимчасовим і супроводжуватиметься потенційно серйозними побічними наслідками.

Ця робота відкриває нові перспективи для використання існуючих технологій у боротьбі з кліматичними змінами, проте наголошує на необхідності зваженого підходу та врахування всіх можливих наслідків гл

#Геоінженерія #може #охолодити #Землю #за #допомогою #літаків

Source link

Оцініть статтю