IQ впливає на слухання в шумі

Uncategorized

Нове дослідження доводить, що здатність сприймати мовлення в шумному середовищі залежить не лише від слуху, а й від інтелектуальних можливостей.

Учені Університету Вашингтона обстежили три групи з нормальним слухом: осіб з аутизмом, людей із фетальним алкогольним синдромом та контрольну групу нейротипових учасників. Вони виявили, що когнітивні здібності є вирішальним чинником у здатності відокремлювати мовлення від фонових звуків. «Зв’язок між когнітивними здібностями та сприйняттям мови виходив за межі діагностичних категорій», — підкреслила керівниця дослідження Бонні Лау.

Науковці організували експеримент: учасники слухали чоловічий голос основного мовця серед двох інших фонів, що ставали дедалі гучнішими. Завданням було визначити правильну фразу, співвідносячи її з кольорово-пронумерованою клітинкою. Після цього учасники склали тести на інтелект, де оцінювалися вербальні, невербальні та перцептивні здібності. «Ми виявили дуже значущий зв’язок між безпосередньо оціненими інтелектуальними здібностями та сприйняттям багатомовного мовлення», — відзначили дослідники.

Лау пояснила, що розуміння мови у складних умовах вимагає серйозних розумових зусиль. «Ви повинні розділити потоки мовлення, вибірково приділяти увагу, придушувати шум і водночас кодувати фонеми та слова», — зазначила вона. Цей процес додатково ускладнюють семантичні й соціальні фактори: інтерпретація інтонацій, невербальних сигналів та контексту спілкування.

Попри невелику вибірку — менш ніж 50 учасників, — дослідження дає вагомі підстави переглянути підходи до діагностики труднощів слухового сприйняття. Лау підкреслює: «Не обов’язково мати втрату слуху, щоб відчувати труднощі зі слуханням у ресторані або в будь-якій іншій складній ситуації в реальному житті». Таким чином, проблема може бути пов’язана з когнітивним навантаженням, а не лише з периферичними порушеннями слуху.

Автори припускають, що діти та дорослі з нейродивергентними станами або нижчими показниками IQ можуть отримати користь від адаптованого середовища. Це стосується і освітніх практик: просте пересадження учня ближче до викладача або використання допоміжних слухових пристроїв може істотно полегшити сприйняття навчального матеріалу. Таким чином, результати відкривають перспективу цілеспрямованих втручань для підтримки ефективної комунікації в соціально та акустично складних ситуаціях.

#впливає #на #слухання #шумі

Source link

Оцініть статтю