Залежно від розміру бізнесу, доходів та деяких інших критеріїв українські підприємці можуть обрати для себе відповідну систему оподаткування. Далі розглянемо детальніше, чим відрізняються ці системи та яку краще обрати маркетплейсу
Нагадаємо, що маркетплейс — це торговельний майданчик, який дає можливість стороннім продавцям реалізовувати товари через свій сайт. Чудові приклади подібних сервісів на світовому ринку — eBay, Amazon, Etsy (який, до речі, з 17 жовтня став доступним в Україні), або Розетка, Prom.ua, Епіцентр, якщо мова про наш внутрішній ринок. Запустити таку платформу може кожен бажаючий, у кого є для цього необхідні інструменти та знання. Звісно, організувавши технічну частину, потрібно задуматись над правовою.
Вибір системи оподаткування залежить від певних критеріїв, наприклад, розміру щорічного доходу. Для початку може підійти спрощена, однак коли обсяги розміщення товарних пропозицій через сайт маркетплейсу будуть збільшуватись, потрібно буде перейти на загальну. Далі ми детальніше розглянемо ці системи оподаткування, а також як краще оформити свій бізнес. Однак, перед початком також зазначимо декілька важливих моментів.
Особливості діяльності маркетплейсів
По-перше, формат маркетплейса — своєрідний тип посередництва між продавцями та покупцями. Згідно зі ст. 68-69 Цивільного Кодексу, в Україні передбачено наступні види договорів, що забезпечують реалізацію такого посередництва:
- комісійний договір;
- договір посередництва;
- агентський договір (коли контрагент маркетплейса — підприємець, — як фізична, так і юридична особа), він передбачений ст. 297 ГКУ.
При цьому, окрім роботи посередником, бізнес може бути і незалежним продавцем на власному сайті.
У випадках посередництва, дохід бізнесу, якому належить онлайн-майданчик, визначається розміром комісійної винагороди.
Податкові зобов’язання маркетплейсів залежать від формату, в якому його реалізовано. У цьому випадку розглядається надання послуг посередника з їх оплатою, а також рух коштів і товарів між сторонами посередницького договору, враховуючи ще операції посередника з третьою особою.
Наприклад, маркетплейс виступає в ролі агента, виплачуючи відповідний податок з винагороди. Тобто база оподаткування у цьому випадку — вартість послуги.
Важливо зазначити, що агентський договір — це завжди винагорода, що є його істотною умовою. Також якщо маркетплейс дає гарантії перед третьою стороною (це може бути замовник або покупець), то за це іноді передбачається додаткова оплата. Дату виплати посередницької винагороди потрібно врегулювати при складанні договору, або агент матиме право на винагороду після виконання замовлення/покупки.
Цікаве по темі: Яку платіжну систему вибрати для eCommerce у 2023 році
Організаційна форма відкриття компанії
Перше, над чим варто задуматись, — у якій формі зареєструвати бізнес (маркетплейс). Так, для початку достатньо відкрити ФОП, можна також обрати ТОВ або альтернативну організаційно-правову форму. Декілька слів по цих формах.
ТОВ (або ТДВ) — товариство з обмежено та додатковою відповідальністю — найбільш поширена форма реєстрації юросіб в Україні (універсальна та гнучка). Засновником може бути як одна людина, так і безліч. Для цієї моделі існують прості та перевірені юридичні інструменти, зокрема, залучення інвестицій або продажу. ТОВ відкрити можна зі старту, обравши III групу єдиного податку. Багато юристів рекомендують відкривати маркетплейс саме в цій формі.
ФОП (фізична особа – підприємець) — друга за популярністю форма, яка особливо популярна у випадках, якщо маркетплейс відкривається власними силами та без залучення інвестицій. Переваги: максимально проста взаємодія з податковою, можливість обрати II групу єдиного податку (хоча в цьому випадку не буде можливості укласти двосторонню угоду з юрособами на загальній системі оподаткування, а відтак і розмістити товарні пропозиції таких продавців).
При цьому деякі юристи зазначають, що можна поєднати ФОП на другій групі спрощеної системи з можливістю працювати з продавцями, що знаходяться на загальній системі оподаткування та будь-яких інших організаційно-правових формах ведення бізнесу.
Повне / Командитне товариство, або інші альтернативні організаційно правові форми — можуть бути доречними, якщо у вас є специфічні домовленості та умови співпраці між засновниками / інвесторами.
Системи оподаткування
Загальна система
Підходить для компаній, що займаються будь-якими легальними видами діяльності, мають будь-яку кількість працівників та розмір доходу. Однак Ця система вимагає ведення обліку доходів/витрат на підставі первинних документів. Це означає, що потрібно мати такі документи на отримані доходи та витрати. Також слід врахувати, що витрати зараховуються лише ті, що були включені до переліку (наведені у ст. 177 ПКУ).
За результатами фінансового року потрібно сплатити ПДФО 18% плюс військовий збір 1,5% від суми чистого прибутку. Також протягом року, якщо в кожному конкретному кварталі бізнес отримав прибуток, необхідно сплатити авансові внески з ПДФО. Надавати звіти треба один раз на рік (за підсумками).
Слід зазначити, що ФОП на загальній системі повинен зареєструватися платником ПДВ (у випадку, якщо обсяг його доходів за останній календарний рік становив понад 1 млн грн). Також варто задуматись і над використанням РРО/ПРРО.
Читайте також про те, як підключити програмний РРО, як інтернет-магазинам видавати фіскальні чеки, як податкова відстежує онлайн торгівлю без реєстратора розрахункових операцій (чим це загрожує інтернет-магазинам), а також які штрафи чекають на бізнес за невикористання РРО.
Які податки має платити бізнес за працівників
Згідно з українським законодавством, фізичні особи підприємці, які перебувають на загальній системі оподаткування, зобов’язані сплачувати:
- податок на доходи фізосіб (ПДФО) — 18%;
- військовий збір — 1,5%;
- єдиний внесок — 22%.
Перші два пункти утримуються із ЗП найманих працівників, останній має сплатити роботодавець.
Наприклад, якщо співробітник отримує зарплату 6700 грн, то ПДФО становитиме 1206 грн (тобто 18% від ставки). Військовий збір від цієї суми (1,5%) становитиме 100,5 грн. Сумарно із заробітної платні працівника утримується 1306,5 грн, які роботодавець перераховує до бюджету. Як результат, людина отримує на руки чистими 5 393,50 грн.
Єдиний внесок (22%) працедавець не вираховує із зарплатні співробітника, а платить із доходів компанії. Із 6700 грн — це 1 474 грн.
Читайте також: Як відрізняються податки в Україні та ЄС: інфографіка
Єдиний податок
Це спрощена система оподаткування та ведення обліку. ПКУ дозволяє обирати одну із чотирьох можливих груп (для кожної передбачені певні умови та обмеження).
I група
Вона ж найпростіша та обирається, що в планах торгувати товарами вроздріб на ринках або пропонувати людям побутові послуги. Повний перелік послуг прописаний у п. 291.7 ст. 291 ПКУ. Варто врахувати, що підприємці на цій системі працюють самі, не використовуючи найману працю. При цьому, обсяг їх річного доходу не перевищує 167 мінімалок (тобто станом на 2023 рік це 1 118 900 грн).
Бізнес на першій групі сплачує ЄП у фіксованому розмірі у відсотках до розміру прожиткового мінімуму (для працездатних осіб), що встановлений законом на 1 січня звітного року. Цьогоріч ПМ 2684 грн.
Нагадаємо, що ставки встановлюються сільськими, селищними, міськими радами залежно від виду господарської діяльності з розрахунку на календарний місяць (їх розмір не повинен перевищувати 10% від розміру ПМ, тобто не більше 268,4 грн). Протягом року ставка ЄП не змінюється. ФОП на I групі не зобов’язані встановлювати РРО/ПРРО. Ба більше, підприємці на першій групі повинні лише вести облік доходів, а звіти до податкової надавати раз на 12 місяців (за підсумками податкового року).
II група
Передбачає дещо більше можливостей, однак і вимог. Бізнес у цьому випадку вже може наймати працівників, однак їх кількість не повинна перевищувати 10 осіб одночасно. Обсяг річного доходу обмежений — 834 мін. ЗП (зараз це 5 587 800 грн).
ФОП на другій групі мають право вести господарську діяльність з надання послуг, зокрема, побутових, платникам єдиного податку та / або населенню, виготовляти / продавати товари, працювати у сфері ресторанного господарства.
Забороняється пропонувати послуги платникам податку на прибуток, бізнесам на загальній системі оподаткування, бюджетним та неприбутковим організаціям. Також відсутній дозвіл:
- надавати посередницькі послуги з купівлі, оцінювання та оренди нерухомості;
- надавати послуги з інтернет провайдингу;
- виробляти, постачати та продавати (реалізувати) ювелірні та побутові вироби, що складаються з дорогоцінних металів, дорогого каміння тощо (для цих видів діяльності потрібна III група).
Ставки для II групи фіксовані, однак їх розмір залежить від мін. зарплати, що встановлена на 1 січня податкового року. Встановлюються вони також місцевими радами залежно від виду госп. діяльності, але розмір не повинен перевищувати 20% від мінімальної ЗП (сьогодні вона становить 6700 грн, тому розмір ЄП — 1340 грн).
Для другої групи діє зобов’язання встановлювати РРО/ПРРО та платіжні термінали. При цьому, бізнес на цій групі веде лише облік доходів і звітує раз на рік.
Зауважимо, що платники перших двох груп єдиного податку не можуть бути платниками ПДВ. Вони сплачують єдиний податок щомісяця незалежно від наявності доходу.
Не пропустіть важливе: Якою буде платіжна екосистема 2024 року
III група
Ця група найпривабливіша для бізнесів, що працюють із юридичними особами, так як в даному випадку передбачено менше обмежень за видами діяльності та переліком контрагентів. Підприємці на цій групі можуть працювати як з резидентами, так і з нерезидентами. Обмежень щодо кількості працівників немає.
Ліміт на щорічний дохід дозволяє вести потужний бізнес (обмеження — 1167 розмірів мінімальної зарплати, що наразі — 7 818 900 грн).
Для третьої групи чим більший дохід, тим більшу суму ЄП доведеться сплатити. Залежно від потреб існує декілька варіантів ставки:
- 5% до отриманого доходу (можливість зареєструватися платником ПДВ відсутня);
- 3% (обов’язкова реєстрація платником ПДВ.
Ті підприємці, що вибрали ставку 5%, повинні вести лише облік доходів. При цьому той бізнес, що обрав 3%+ПДВ, змушений також вести облік витрат (при цьому сума витрат не зменшує обсяг доходу, з якого здійснюється сплата ЄП).
Однак платники ПДВ нерідко отримують переваги в роботі з контрагентами (ТОВ та іншими платниками цього податку, що має суттєве значення у тендерах та при обранні підрядника.
Звіти підприємці на III групі надають щоквартально, так само і сплачують ЄП після подання декларації. При цьому це компенсується — у періоди, коли звіт відсутній, платити також нічого не треба. Бізнес третьої групи, якщо є розрахункові операції, повинен розмістити РРО/ПРРО та платіжний термінал.
Обрати III гр. можуть також електронні резиденти, підприємці, що займаються господарською діяльністю з надання послуг, виробництва/реалізації товарів виключно на користь нерезидентів України, за умов, що протягом 12 місяців вони відповідають сукупності певних критеріїв:
- не наймають на роботу людей (громадян або резидентів України);
- відсутній дохід з джерелом походження з України (не враховуючи пасивний дохід);
- доходи не перевищують 1167 розмірів мін. ЗП (7 818 900 грн).
IV група
Це спеціальна група для підприємців, які планують вести діяльність виключно в сфері фермерського господарства (зокрема, вирощування с/г продукції). Наймані працівники заборонені. Площа угідь не перевищує сукупно 20 га, однак має бути не менше 0,5 га.
Також зазначимо, що всі підприємці, які користуються спрощеною системою оподаткування, сплачують не тільки ЄП, а й ЄСВ за себе (розмір фіксований і становить не менше мінімального страхового внеску, що цьогоріч становить 1474 грн).
Висновок
Перше, що потрібно зробити, відкриваючи маркетплейс, це правильно юридично оформити компанію (це і визначення форми ведення бізнесу, видів економічної діяльності, системи оподаткування тощо).
Підприємницька діяльність у галузі e-commerce оподатковується, як і будь-яка інша, однак слід врахувати специфіку. Наприклад, використовуючи договір оферти можна вибудувати відносини з бізнес-клієнтами у такій площині, як і з фізичними особами (навіть якщо користування платформою переслідує комерційну мету). Це дозволить використовувати II групу ФОП (звісно, в рамках передбачених лімітів).
З іншого боку, загальна система оподаткування, що відлякує багатьох високими ставками, з якісно організованою бухгалтерською діяльністю може бути навіть більш вигіднішою, порівняно з II групою єдиного податку.
Що ж стосується третьої групи, вона також має плюс — можливість надавати послуги всім, без виключення, суб’єктам господарювання, та платити податок за відносно низькою ставкою. Вона підходить для тих, у кого річний дохід перевищує 6 млн грн.
Даний матеріал носить ознайомчий характер, і щоб правильно обрати систему оподаткування, врахувавши всі нюанси та «підводні камені», звісно, краще звернутись за порадою до експертів у цій галузі.
Ознайомтеся з іншими популярними матеріалами:
У ВРУ пропонують скасувати деякі податки на час війни: кого стосується
Як зацікавити покупця купити товар в інтернет-магазині
Що таке процесинг-менеджмент платежів
Prompt
#Яку #систему #оподаткування #обрати #для #маркетплейса #Україні
Source link