Українці активно використовують Telegram для отримання новин під час війни. Топові канали з більш як 1 млн підписників випереджають традиційні медіа. Навіть при анонімності і сумнітельній якості новин, власники великих мереж можуть заробляти до $1 млн на місяць. Бізнес в Telegram набирає оберти через сприятливі умови та зростання самого месенджера.
“Найбільший прибуток – у новинних каналів з мільйонами підписників, менші не так цінуються”, – каже Богдан Тимощук, якому належать 15 каналів з 3 млн підписників. За останні 4 місяці він інвестував $250,000 у запуск нових каналів, що ще тільки розвивається.
Українська аудиторія Telegram, за оптимістичними оцінками, становить 7-10 млн користувачів. Топ-10 українських каналів на середину 2023 року вже зараз ведуть конкурентну боротьбу, пропонуючи платну рекламу в інтернет-просторі.
Глобальна аудиторія Telegram зростає на 2,5 млн користувачів щомісяця, а сам Дуров оголосив про 800 млн активних користувачів протягом 10 років. Месенджер еволюціонував від простого інструменту до повноцінної соціальної мережі з груповими чатами, сторіз, верифікованими обліковими записами та каналами.
До 24 лютого 2022 року власники каналів в Україні тісно співпрацювали з російськими, але після вторгнення відбулася повна відсічка. Також війна зробила Telegram основною соцмережею для споживання новин, обігнавши Facebook, YouTube та телебачення.
Серед 25 найбільших українських каналів лише семь не розміщували рекламу до середини 2023 року, а інші займалися цим активно. Статистика вказує на популярність тематичних каналів та велику конкуренцію.
Рекламні можливості у Telegram вражають. “Всевидяще око” пропонує 1,1 млн переглядів поста за 80,000 грн. Також існують регіональні канали, або “сетки”, які контролюються одними власниками. Така реклама варта своїх грошей.
Зараз Telegram анонімний і майже не модерується, що дає свободу, але також створює проблеми. Знайти власників каналів або мереж важко, і це призводить до шахрайства та проблем з юридичним оформленням продажі активів. Крім того, Telegram не визнається законодавством як інтелектуальна власність.
Бізнес в Telegram зростає разом з новими каналами та інвестиціями в рекламу. Однак, не дивлячись на ризики, успіх в цьому напрямку може призвести до великих прибутків від реклами та продажу каналів.
Глобальна аудиторія Telegram зростає на 2,5 млн користувачів щомісяця, заявляє засновник компанії Павло Дуров. “За всі ці роки Telegram набрав понад 800 млн активних користувачів завдяки “сарафанному радіо”, – зазначив він. З моменту свого створення в середині серпня 2023 року месенджер значно еволюціонував в сторону повноцінної соціальної мережі. У Telegram є групові чати, сторіз, схожі на Facebook та Instagram, верифіковані облікові записи, закриті та публічні канали. Останні – чудовий джерело прибутку для їхніх власників.
Українська аудиторія Telegram, за оптимістичними підрахунками, приблизно в 80 разів менше глобальної. Але вона достатньо велика – за різними даними, 7-10 млн користувачів, за словами Максима Цапа з агентства Netpeak, спеціалізованого на цифровому маркетингу. “Ми, особисто, все-таки нахиляємося до цифри 10 млн”, – відзначив він.
До середини 2023 року серед 25 найбільших українських каналів лише сім не розміщували рекламу, свідчить дослідження Netpeak. Серед них канал з мапою повітряних тривог, офіційні канали президента Зеленського та голови Ніколаївської ОДА Кіма. Однак це не завжди було так.
До 24 лютого 2022 року власники та адміністратори каналів з України були тісно пов’язані з російськими, стверджує Тимощук. “Все СНД працювало на одному ринку, і все було в рублях”, – додає він. Повномасштабне вторгнення визначило межу, і український сегмент повністю відокремився.
Іншим чинником є воєнний ріст самого Telegram. У 2022 році саме він став основною соціальною мережею для споживання новин, випереджаючи Facebook, YouTube та телебачення. Понад 74% українців заявили, що отримують новини з соцмереж, а 60% з них – з Telegram, свідчать дослідження USAID та Internews.
Найпопулярніша категорія телеграм-каналів в Україні, “новини і ЗМІ”, налічує понад 10 300 каналів, за даними аналітичного сервісу TGStat. Серед топ-10 – лише один належить офіційному медіа TSN телеканалу “1+1” Ігоря Коломойського. У нього понад 960 000 підписників. У інших дев’яти його конкурентів – понад 1 млн підписників.
Приклад – інтернет-феномен “Лачен пише”, який за півроку піднявся з нуля до першої десятки найпопулярніших новинних каналів в Україні.
Весна-літо 2022 року були “голодними”. Реклама практично не продавалась, але можна було дешево набрати підписників, говорить Цап. З осені розпочалась теплота. “І десь з початку весни 2023 року бізнес в Telegram постійно, дуже активно росте”, – додає він.
Зараз у каналу “Лачен пише” 1,3 млн підписників. Автор – учасник списку Forbes “30 до 30” 2021 року Ігор Лаченков – публікує в ньому новини та благодійні збори. Секрет успіху – у ретельній перевірці інформації, відсутності “жовтизни” та “хайпу”, розповідав він Forbes. Однак інші його проекти заробляють, наприклад, канал з жартами “Бро скинув мем”, де один рекламний пост коштує 6000 грн.
Такий цінник – не межа можливостей. “Такий бізнес, як “Труха”, приносить $0,5-1 млн чистими в місяць”, – оцінює Тимощук. Розміщення реклами в найбільшому в Україні новинному каналі на 2,7 млн підписників коштує 80 000 грн. За ці гроші рекламодавцю обіцяють 1,1 млн переглядів поста. Але це лише верхівка айсберга – окрім основного, є ще принаймні 24 регіональних канали. У термінології Telegram це називається “мережею” – ряд різнопланових каналів, які контролюються одними власниками.
Реальні розміри важко оцінити. “Вони активно викупають інші канали, щоб не розвивати самостійно, а потім перейменовують їх під себе, і люди не розуміють, що це мережа”, – каже про “Труху” Тимощук. Прикладом меншої мережі є канал Netflix на 49 000 підписників, що, мабуть, не має ніякого юридичного відношення до відомого стрімінгу.
За матеріалами Forbes
Переклад і редагування GPTchat